2022 yılı Merkezi Bütçe Kanun Tasarısı'nda eğitime ayrılan bütçeye ilişkin açıklama yapan Türk Eğitim Sen Gaziantep Şube Başkanı Bekir Avan, 'Eğitimle ilgili kaynağın Türkiye gerçekleriyle çok örtüştüğünü söyleyemeyiz. Eğitime ayrılan bütçe asla yeterli değil. Eğitime yeterli bütçe ayrılmasını istiyoruz' dedi. Eğitim Sen Gaziantep Şube Başkanı Ömer Parlakçı da, MEB 2022 bütçesinin eğitimin ihtiyaçlarını karşılamak için yetersiz olduğunu belirterek, '2022 MEB bütçesi, eğitim sisteminin, öğrencilerin ve eğitim emekçilerinin yaşadığı sorunlara çözüm üretmekten uzaktır' dedi.

BÜTÇEDE ASLAN PAYI EĞİTİME AYRILDI ANCAK EĞİTİM SENDİKALARI YETERSİZ BULDU

2022 Bütçesi, Cumhurbaşkanı imzasıyla 15 Ekim'de Meclis'e sunuldu. Bütçede en yüksek payın Milli Eğitim Bakanlığı'na ayrıldığı belirtilirken eğitim sendikaları ise eğitime ayrılan bütçeyi yetersiz buldu. 2022 yılı Merkezi Bütçe Kanun Tasarısı'nda eğitime ayrılan bütçeye ilişkin açıklama yapan Türk Eğitim Sen Gaziantep Şube Başkanı Bekir Avan, 'Eğitimle ilgili kaynağın Türkiye gerçekleriyle çok örtüştüğünü söyleyemeyiz. Eğitime ayrılan bütçe asla yeterli değil. Eğitime yeterli bütçe ayrılmasını istiyoruz' dedi. Eğitim Sen Gaziantep Şube Başkanı Ömer Parlakçı da, MEB 2022 bütçesinin eğitimin ihtiyaçlarını karşılamak için yetersiz olduğunu belirterek, '2022 MEB bütçesi, eğitim sisteminin, öğrencilerin ve eğitim emekçilerinin yaşadığı sorunlara çözüm üretmekten uzaktır' dedi.

2022 YILI BÜTÇE KANUNU TEKLİFİ MECLİS BAŞKANLIĞI'NA SUNULDU

Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan'ın imzasını taşıyan 2022 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi, 15 Ekim'de Meclis'e sunuldu. Meclis'in en tempolu ve hararetli görüşmelerinin gerçekleştiği bütçe görüşmeleri 20 Ekim'de başlayıp bir ay sürecek.

2022 BÜTÇESİNDE EN YÜKSEK PAY EĞİTİMİN

2021 yılında 146 milyar 920 milyon lira olarak belirlenen MEB bütçesinin 2022 yılı için 189 milyar 11 milyon liraya yükseldiği görüldü. MEB bütçesinin merkezi yönetim bütçesine oranı ise 2021'de yüzde 10,69 iken 2022'de 10,79 oldu. 2018 yılında yüzde 12,1 olan MEB bütçesinin merkezi yönetim bütçesinin toplamına oranı 2019, 2020, 2021 ve 2022 yıllarında sırasıyla yüzde 11,8, yüzde 11,4, yüzde 10,9 ve yüzde 10,8'e geriledi.

FUAT OKTAY: BÜTÇEDE ASLAN PAYINI EĞİTİME AYIRDIK

Cumhurbaşkanı Yardımcısı Fuat Oktay, bütçe teklifini sunduğu sırada yaptığı açıklamada, 'Milli Eğitim Bakanlığı'nın yatırım bütçesini yüzde 35 artışla 11,3 milyar liradan 15,2 milyar liraya yükseltiyoruz. Bütçemizin yüzde 15,6'sını, yani aslan payını eğitime ayırıyoruz. Yükseköğrenimi de dahil ettiğimizde eğitim bütçemizi yüzde 29,4 artışla 273,5 milyar liraya yükseltiyoruz' demişti.

EĞİTİM SENDİKALARI BÜTÇEYİ YETERSİZ BULUYOR

Bütçe dönemlerinde en yüksek payın Milli Eğitim Bakanlığı'na ayrıldığı belirtilirken eğitim sendikaları ise eğitime ayrılan bütçeyi yetersiz buluyor.

TÜRK EĞİTİM SEN: EĞİTİME AYRILAN BÜTÇE ASLA YETERLİ DEĞİL

2022 yılı Merkezi Bütçe Kanun Tasarısı'nda eğitime ayrılan bütçeye ilişkin açıklama yapan Türk Eğitim Sen Gaziantep Şube Başkanı Bekir Avan, 'Eğitimle ilgili kaynağın Türkiye gerçekleriyle çok örtüştüğünü söyleyemeyiz. 2022 için yüzde 15.6 bütçe ayırdık deyip bunu yeterli göstermeyi doğru bulmuyoruz. Eğitime ayrılan bütçe asla yeterli değil. Eğitimle ilgili tam hamle yapılmadı, yeterli bütçe ayrılmadı, eğitimde okul, derslik, öğretmen, personel ihtiyacını karşılayacak bir bütçe yıllardır ayrılmadı. Eğitime yeterli bütçe ayrılmasını istiyoruz' dedi.

EĞİTİM SEN: MEB BÜTÇESİ SORUNLARA ÇÖZÜM ÜRETMEKTEN UZAKTIR

2022 yılı Merkezi Bütçe Kanun Tasarısı'nda eğitime ayrılan bütçeye ilişkin açıklama yapan Eğitim ve Bilim Emekçiler Sendikası (Eğitim Sen) Gaziantep Şube Başkanı Ömer Parlakçı da, MEB 2022 bütçesinin eğitimin ihtiyaçlarını karşılamak için yetersiz olduğunu belirterek, '2022 MEB bütçesi, eğitim sisteminin, öğrencilerin ve eğitim emekçilerinin yaşadığı sorunlara çözüm üretmekten uzaktır' dedi.

EĞİTİME AYRILAN BÜTÇE TÜRKİYE GERÇEKLERİYLE ÇOK ÖRTÜŞMÜYOR

2022 yılı Merkezi Bütçe Kanun Tasarısı'nda eğitime ayrılan bütçeye ilişkin açıklama yapan Türk Eğitim Sen Gaziantep Şube Başkanı Bekir Avan, eğitime ayrılan bütçe Türkiye gerçekleriyle çok örtüşmediğini belirterek, '2022 bütçe kanunun planlamasında yüzde 15.6 eğitime bütçe ayrıldığını belirtiliyor. Tabi bu rakamsal olarak büyük olabilir ancak eğer Türkiye'de Milli Eğitim Bakanlığının kendi rakamlarıyla ortaya koyduğu gerçeklere bakarsak 100 binin üzerinde öğretmen açığı varsa, Türkiye genelinde binlerce okul ve derslik açığı varsa ve Gaziantep'te ikili eğitim varsa, 40 kişilik sınıflar varsa bizim eğitime yeterli bütçe ayırdığımızı söylememiz mümkün değil. Rakamsal olarak büyük gösterilse de Türkiye kalabalık sınıflardan kurtulamamış, birleştirilmiş sınıflardan kurtulamamış, ikili eğitimden normal eğitime geçememiş demektir ve okul öncesi halen zorunlu hale gelememiş demektir. Bu anlamda baktığımızda eğitimle ilgili kaynağın Türkiye gerçekleriyle çok örtüştüğünü söyleyemeyiz. Bu anlamda büyük bir hamle yapılmalı ve eğitimle ilgili tüm rakamlar normalleşmeli. Öğretmen açığı kapanmalı, okullarda hizmetli personelin tamamlanmalı, okul eksikliği tamamlanmalı' dedi.

EĞİTİME AYRILAN BÜTÇE YETERSİZDİR

Eğitime ayrılan bütçenin yetersiz olduğunu belirten Avan, 'Elbette eğitim ile ilgili yıllardır bir şeyler yapıldı ama yapılanları yeterli göstermek, 2022 için yüzde 15.6 bütçe ayırdık deyip bunu yeterli göstermeyi doğru bulmuyoruz. Eğitime ayrılan bütçe yetersizdir. Bir ülkenin lokomotifi eğitimdir ve kalkınma eğitimden başlar. Eğitim meselesini çözemeyen ülkeler kalkınma sorununu çözemezler. Türkiye eğitimle ilgili büyük hamleleri eksik yapıyor. Bu anlamda ülkemizi yönetenleri de tüm siyasi partileri de uyarıyoruz. Eğitimle ilgili tam hamle yapılmadı, yeterli bütçe ayrılmadı, eğitimde okul, derslik, öğretmen, personel ihtiyacını karşılayacak bir bütçe yıllardır ayrılmadı. Eğitime yeterli bütçe ayrılmasını istiyoruz. Eğer eğitim problemini çözemezsek ülkenin diğer alanlarındaki problemleri de çözemeyeceğiz' dedi.

BU BÜTÇE İLE OKUL VE ÖĞRETMEN İHTİYACININ KARŞILANMASI MÜMKÜN DEĞİL

Bu bütçe ile okul, derslik, öğretmen ve personel ihtiyacının karşılanmasının mümkün olmayacağını ifade eden Avan, 'Bu bütçe eğitimdeki sorunların çözülmesi için ayrılıyor ama bu bütçeyle sorunlar yüzde yüz çözülür mü? Mümkün değil. Bu bütçe ile okul, derslik, öğretmen ve personel ihtiyacının karşılanması mümkün değil. Şuan okullarda halen temizlik adı altında vergisi verilen vatandaşlarımızdan para toplanıyorsa, okullara değişik şekillerde veliler üzerinden kaynak oluşturulmaya çalışılıyorsa eğitime ve okullara yeterli kaynak ayrıldığını söylememiz mümkün değil. Üniversite öğrencileri barınma için yeterli yurt bulamıyorsa, üniversite öğrencilerin parası için vatandaşlar halen sıkıntılı ise yeterli bütçe ayrıldığından söz edemeyiz. Bir bütçe ayrılıyor ama bu bütçe asla yeterli değil' dedi.

ŞUAN Kİ BÜTÇE EĞİTİMDEKİ SORUNLARI ÇÖZMEZ

Ayrılan bütçe ile eğitimdeki sorunların çözülemeyeceğini belirten Avan, 'Eğitime ayrılması gereken bütçe ile ilgili eğer sağlıklı bir çalışma yapılacaksa öncelikle ne kadar öğretmen ve personel ihtiyacı varsa bunların alımıyla ilgili gerçek rakamlar bütçeye konulmalı. Yine okul ve derslik açığı varsa bu açığın kapanacağı şekilde bütçe oluşturulmalı. Gaziantep'te öğretmenler geçinemiyor. Eğitim çalışanlarını ayakta tutacak, bir maaş sisteminin kalemleri bütçenin içerisine eklenirse bu bütçedeki açığı görebiliriz. Yükseköğretim de durum aynı. Akademisyenler, üniversite çalışanları ve üniversitelerin fiziki eksikliğiyle ilgi gerçek rakamlar bütçeye konulsa ayrılması gereken bütçe genel anlamda ortaya çıkacaktır. Eğitim çalışanların günün koşullarıyla ilgili rakamlar bütçeye konulacak olsa şuan ki bütçe bunu karşılayamaz. Bunun hesabı yapılmalı' dedi.

EĞİTİME YETERLİ BÜTÇE AYRILMASINI İSTİYORUZ

Eğitimden tasarruf eden ülkelerin geleceğinden tasarruf edeceğine işaret eden Avan, 'Bugün 100 binin üzerinde öğretmen açığı varsa bütçeye konulacak rakam belli. Gaziantep'te 40 kişinin üzerinde sınıflar varsa, Ankara'da bile birleştirilmiş sınıflar varsa ve okul öncesi zorunlu hale gelmemişse, evinin yanında derslik bulamıyorsa eğitime ayrılan kaynağın yeterli olduğunu söyleyemeyiz. Eğitimden tasarruf eden ülkeler ülkenin geleceğinden tasarruf eder. Bir ülkenin geleceğinden tasarruf etmeye hiç kimsenin hakkı yok. Hiçbir ülke eğitimden tasarruf etmemeli hele ki Türkiye eğitimden asla tasarruf edemez. Türkiye eğitimden tasarruf ederse geleceğinden tasarruf etmiş olur ve o zaman da çocuklarımız iyi yetişmemiş olur ve dünya milletler içerisindeki yarışı da kaybederiz. Dünya milletler içerisindeki yarış eğitimle en üst noktaya çıkar. Eğitimle kalkınma olur ve bu yarı dünya milletler içerisindeki yarışta istenilen hedefe doğru ilerler. Bu bütçe ile eğitimdeki sorunlar kesinlikle devam edecek çünkü bu bütçe ancak mevcudu kurur. Bu bütçe eğitimde geleceğe yönelik yatırımların yapılacağı bir bütçe değil. Eğitime yeterli bütçe ayrılmasını istiyoruz' dedi.

2022 BÜTÇESİ PANDEMİ SONRASI EĞİTİM İHTİYAÇLARINI KARŞILAMAKTAN UZAK

2022 yılı Merkezi Bütçe Kanun Tasarısı'nda eğitime ayrılan bütçeye ilişkin açıklama yapan Eğitim ve Bilim Emekçiler Sendikası (Eğitim Sen) Gaziantep Şube Başkanı Ömer Parlakçı da, MEB 2022 bütçesinin eğitimin ihtiyaçlarını karşılamak için yetersiz olduğunu belirterek, '2022 Milli Eğitim Bakanlığı bütçesi pandemi sonrası eğitim ihtiyaçlarını karşılamaktan uzaktır' dedi.

MEB BÜTÇESİ SORUNLARA ÇÖZÜM ÜRETMEKTEN UZAKTIR

2022 MEB bütçesinin eğitim sisteminin, öğrencilerin ve eğitim emekçilerinin yaşadığı sorunlara çözüm üretmekten uzak olduğunu ifade eden Parlakçı, '2022 yılı Merkezi Bütçe Kanun Tasarısı, her yıl tekrarlanan 'Bütçede en çok pay eğitime ayrıldı' propagandası eşliğinde TBMM'ye sunulmuştur. 2022 bütçesinin, bir yandan COVID-19 salgınında yüz yüze eğitimi sürdürmek için gerekli olan okul, derslik ve personel gereksinimini karşılamadığı, bir yandan da geçmiş yıllarda olduğu gibi, kamu hizmetleri alanında yaşanan piyasalaştırma ve ticarileşme uygulamalarına paralel bir mantıkla hazırlandığı anlaşılmaktadır. 2022 MEB bütçesi, eğitim sisteminin, öğrencilerin ve eğitim emekçilerinin yaşadığı sorunlara çözüm üretmekten uzaktır. Salgın koşullarında bile en temel ihtiyaçların görmezden gelindiği, ek bütçe taleplerimizin yok sayıldığı koşullarda hazırlanan MEB bütçesinin sadece zorunlu harcamalar dikkate alınarak hazırlandığı anlaşılmaktadır' dedi.

EĞİTİM BÜTÇESİNİN MİLLİ GELİRE ORANI OECD ORTALAMASININ YARISINA BİLE ULAŞMADI

Eğitim bütçesinin milli gelire oranı OECD ortalaması olan yüzde 6'nın yarısına bile ulaşmadığını belirten Parlakçı, 'Yıllardır eğitime ayrılan ödenekler yüksek enflasyon karşısında sadece rakamsal olarak artmakta, doğrudan eğitim hizmetlerine yönelik yatırımlar açısından hazırlanan merkezi bütçelerde gerçek anlamda reel bir artışın yapılmadığı görülmektedir. 2021 yılında 146 milyar 920 milyon TL olarak belirlenen MEB bütçesi, 2022 yılı için 189 milyar 11 milyon TL'ye yükselmiştir. MEB bütçesinin her yıl olduğu gibi rakamsal olarak arttığı görülse de MEB bütçesinin merkezi yönetim bütçesine oranı 2021'de yüzde 10,69, 2022'de 10,79 olmuştur. MEB bütçesinin 2022 yılı milli gelire oranında ise 2021'e göre azalma olduğu görülmektedir. Anlaşılan odur ki MEB iki yıla yakın bir sürede öğrenme kayıplarını ortadan kaldırmak, eğitimde niteliği artırmak ve COVID-19 salgını koşullarında yeni derslik ve eğitim emekçisi ihtiyacını karşılayarak yüz yüze eğitimi sürekli kılmak için etkin bir çaba içinde olmayacaktır. Her fırsatta eğitime en çok payı kendilerinin ayırdığını iddia eden AKP hükümetleri döneminde, eğitim bütçesinin milli gelire oranı OECD ortalaması olan yüzde 6'nın yarısına bile ulaşmamıştır. Geçtiğimiz 19 yıl içinde MEB bütçesinin milli gelire oranı çok az artmış olmasına rağmen, belirlenen rakamlar ihtiyacın çok altında kalmış ve eğitim harcamalarının esas yükü, büyük ölçüde velilerin sırtına yıkılmıştır' diye konuştu. BAHRİ UÇAR