Kızların fen, teknoloji, mühendislik ve matematik alanlarında aktif rol almasını hedefleyen “Kızlar İçin STEM Okulu Projesi” kapsamında 200 öğrenciye eğitim verildi. Eğitim programına katılan öğrencilere katılım sertifikası dağıtıldı. Projenin kapanış ve katılım sertifikası dağıtım töreninde konuşan Büyükşehir Belediye Başkanı Fatma Şahin, kızları yapay zeka dönemine ve endüstri 4.0 dönemine hazırlamak gerektiğini belirterek, “Toplumda, sadece erkek mühendis olur gibi bir algı var. Nasa’da, Silikon Vadisi’nde çalışan çok başarılı kadın mühendisler var. Hiçbir işte ayrımcılık, ötekileştirme istemiyoruz” dedi. UNESCO TMK Toplumsal Cinsiyet Eşitliği İhtisas Komitesi Direktörü Güler Corat da, dünyada okul çağında olup okula gitmeyen 132 milyon kız çocuğun olduğunu ve dünyada okuma yazması olmayan 750 milyon yetişkinin de üçte ikisinin kadın olduğuna dikkat çekti. Dünyada üniversiteye giden her 100 kız öğrenciden yalnızca 3 kız öğrencinin STEM bilgi ve iletişim teknolojileri bölümlerine gittiğini belirtti.

STEM OKULU PROJESİNİN İLK ETABI GAZİANTEP’TE GERÇEKLEŞTİRİLDİ

UNESCO Toplumsal Cinsiyet Eşitliği İhtisas Komitesi ve Gaziantep Büyükşehir Belediyesi işbirliği ile “Kızlar İçin STEM Okulu Projesi”nin ilk etabı Gaziantep’te gerçekleştirildi. Kızların fen, teknoloji, mühendislik ve matematik alanlarında aktif rol almasını hedefleyen “Kızlar İçin STEM Okulu Projesi” kapsamında 100 Türk ve 100 Suriyeli kız çocuğu olmak üzere 200 öğrenciye eğitim verildi. Eğitim programına katılan 6’ncı ve 7’nci sınıf öğrencilerine katılım sertifikası dağıtıldı.

Bir Otel’de düzenlenen Projenin kapanış ve katılım sertifikası dağıtım törenine; Gaziantep Büyükşehir Belediye Başkanı Fatma Şahin, Gaziantep Valisi Davut Gül, UNESCO Türkiye Milli Komisyonu (TMK) Toplumsal Cinsiyet Eşitliği İhtisas Komitesi Direktörü Saniye Güler Corat, Milli Eğitim Bakanlığı AB ve Dış İlişkiler Genel Müdürü Burcu Beyisoy Dalkıran ve UNESCO Türkiye Milli Komisyonu Toplumsal Cinsiyet Eşitliği İhtisas Komitesi Başkanı Prof. Dr. Zeynep Karahan Uslu, İstanbul Aydın Üniversitesi STEM Merkezi Müdürü Dr. Devrim Akagündüz ve öğrenciler katıldı.

STEM OKULU’NDA 200 ÖĞRENCİYE KATILIM SERTİFİKASI VERİLDİ 

Gaziantep Büyükşehir Belediyesinin ev sahipliğinde, UNESCO Türkiye Milli Komisyonu Toplumsal Cinsiyet Eşitliği İhtisas Komitesi ile İstanbul Aydın Üniversitesi STEM Merkezi işbirliğinde düzenlenen projenin Gaziantep ayağı tamamlandı. Proje çalışmalarında öğrencilere, uzman eğitmenler tarafından; yaparak öğrenme, teorik anlatımlarla pratik yaklaşımları birleştirme esaslı program uygulandı. Toplumsal cinsiyet eşitliğini gerçekleştirecek hedefleri yakalamak için kız çocuklarına, küresel ölçekte bilim, teknoloji, mühendislik, matematik alanlarına eğilim göstermesi amaçlanan proje, Türkiye’nin 2023 hedeflerini destekleyecek.

GÜZEL PROJELERİ DOĞRU YÖNETMEMİZ GEREKİYOR

Projenin kapanış ve katılım sertifikası dağıtım töreninde konuşan Gaziantep Büyükşehir Belediye Başkanı Fatma Şahin, “5 yaşına gelmeden temiz bulamadığından ölen çocuklar, 1 doların altında yoksullukla mücadele eden bir dünya var. Savaşlara, göçlere ve bütün olumsuzluklara karşı çok sağlam durmamız lazım. O yüzden güzel projeleri doğru yönetmemiz gerekiyor. Dünya endüstri 4.0 diyor, yapay zeka diyor. Bizim medeniyetimiz, çocuklarımızı geleceğin dünyasına hazırlamamızı emrediyor. Peygamberimizin Veda Hutbesi’ne baktığımız zaman kadını, erkeğin tamamlayıcısı olarak gösteriyor. Üstünlüğün cinsiyette değil takvada olduğunu söylüyor, takva dediğiniz şey, iyi insan olmaktır. Irkçılığın, cinsiyetçiliğin yok edildiği bir medeniyetten geliyoruz. Kız çocuklarının diri diri gömüldüğü bir Dünya’dan insanı merkeze alan bir anlayışa geldik. Kızları ve erkekleri geleceğe hazırlayın diyen bir medeniyetten geliyoruz. O zaman bize ne oluyor? Erkek bakış açısıyla oluşan bir Dünya’da yapmamız gereken çok işimiz var. Biz eşitiz ve adalet istiyoruz. Kalkınma yolculuğunda kızlarımız ve erkeklerimiz birlikte yürümek zorundadır. Tek kanatlı kuş uçamaz, tek bacaklı atlet koşamaz. Tek kanatlı kuşla kalkınma yolculuğunu tamamlayamayız.  Dünya artık 3K döneminden bahsediyor. Kas dönemi bitmiştir, artık paranın güç olduğu, kasa dönemi de bitmiştir. 3K döneminde kafa dönemindeyiz. Toplumun yarısının aklını yok sayamayız. Toplumum yarısı ana ise, toplumun yarısı duygusal zekasıyla, iletişimiyle, rahmetiyle, merhametiyle toplumu ayakta tutan kız çocuklarıysa onları geleceğe iyi hazırlamamız lazım. İnsanları genetik kodlarına uygun olarak yetirmemiz gerekiyor. Sürekli sınırlıyoruz, kızlar şunu yapamaz, erkekler şunu yapamaz, böyle bir şey yok. Dolayısıyla sizin yaşama hakkınızı, eğitim hakkınızı, size dair yeteneklerinizi geleceğe taşımamız lazım. Biriniz fende, biriniz edebiyatta, diğeriniz musikide iyi olabilirsiniz. Ama biz daha anne karnında ayrımcılık yapıyoruz. Bunların doğru olmadığı yeni bir dünya var. Bu projeyle kızlarımızı yapay zeka dönemine,  endüstri 4.0 dönemine hazırlamamız lazım. Azıcık birisinin kafası çalışsa hemen onu doktor yapmaya çalışıyoruz. Ama bizim mühendislere de ihtiyacımız var. Toplumda, sadece erkek mühendis olur gibi bir algı var. Nasa’da, Silikon Vadisi’nde çalışan çok başarılı kadın mühendisler var. Hiçbir işte ayrımcılık istemiyoruz, kutuplaşma istemiyoruz, ötekileştirme istemiyoruz” dedi.

2023 HEDEFİNİ SİZLERLE BAŞARACAĞIZ

Kendisinin bir mühendis olduğunu ve 15 yıl boyunca özel sektörde çalıştığını hatırlatan Şahin, “Biz sizin kadar şanslı değildik. 2000’li yıllardan önce fırsat eşitliği bakımından her şey daha zordu. 1980’li yıllarda İstanbul Teknik Üniversitesi’ni kazandığım zaman ailemin beni okutacak mali durumu yoktu. Mücadele ettim, annemin nakış parasıyla okudum. Bu çok önemli rol model olmaktır aslında. Üniversiteye gittiğim zaman yurt çıkmadı, şu an bizim ilimizde yurt çıkmayan kız öğrenci yok. Herkese fırsat eşitliği verilebiliyor. Mücadele ede ede kazanırsınız, sizin şartlarınız bize göre çok iyi. Rekabet içerisindesiniz ama özellikle cumhurbaşkanımızın kız çocuklarına pozitif bakış açısı getirmesiyle çok önemli bir 15 yıl geçirdik. Eskiden bu kadar kredi ve burs veren devlet bakışı yoktu.  Valimizin başkanlığında yürütülen çalışma kapsamında ‘kızını okutursan sana destek veririm’ diyen bir bakış açısı var. Azıcık fırsat verildiği zaman ortaya başarı hikayesi çıkıyor. O yüzden sizler çok başarılı işlere imza atacak geleceğin valileri olacaksınız, bakanları olacaksınız, belediye başkanları olacaksınız. Bunun için tek yapacağınız şey kendinize inanmak ve güvenmektir. Derslerimize iyi çalışacağız, disiplinli olacağız, odaklanacağız ve başaracağız. Bize düşen size küçük küçük fırsat eşitliği vermektir. Bu projeyle sizin bakışını değiştiriyoruz. Dünya’nın 10’uncu büyük ekonomisini, 2023 hedefini sizlerle başaracağız. Eğer ben bu ülkede, Fatma Şahin olarak milletvekili olduysam, bakan olduysam, büyükşehir belediye başkanı olduysam hiçbirinizin benden daha az başarılı olma lüksünüz yok. Sizler benden daha başarılı olacaksınız, ben başardıysam sizlerde başaracaksınız” diye konuştu.

ARTIK KIZ ÇOCUKLARIN OKULLAŞMASINI TARTIŞMIYORUZ

Projenin kapanış ve katılım sertifikası dağıtım töreninde konuşan Gaziantep Valisi Davut Gül, bu projenin hayata geçirilmesinde emeği geçen proje paydaşlarına teşekkür ederek, “Artık Türkiye’de kız çocuklarının okullaşmasını tartışmıyoruz. Cumhuriyet kurulduktan sonraki dört nesil yeteri kadar eğitim alamadı. Son yıllarda yapılan yatırımlarla kız ve erkek çocuklarının okullaşma sorunu ortadan kalktı. Şimdi konuştuğum mesele kaliteli eğitim. Kaliteli eğitimi verebilmemiz için derslik ihtiyaçlarının tamamlanması lazım, öğretmen ihtiyaçlarının tamamlanması lazım, herkesin okullaşması lazım. Okul öncesi eğitim yakın zamanda zorunlu eğitim kapsamına alınacak. Ekonomik sebepten dolayı okumama gündemimizden çıktı. İhtiyaç sahibi kişilerin okula gitmesi halinde ilkokula giden kız çocuklarına aylık 40 lira, ortaokul ve lisede 60 lira ailenin hesabına yatıyor. Kredi yurtlar kurumuna bağlı yurtta kalmak isteyen her üniversite öğrencisi, yurtta kalabilecek duruma geldi. Dünya’nın gittiği yere gidebilmemiz için eğitim kalitesini artırmamız lazım” dedi.

ÇOCUKLARI 4. SANAYİ DEVRİMİNE YETİŞTİRMEK ZORUNDAYIZ

Projenin kapanış ve katılım sertifikası dağıtım töreninde konuşan İstanbul Aydın Üniversitesi STEM Merkezi Müdürü Dr. Devrim Akagündüz, “Kızlar İçin STEM Okulu Projesi”ni Gaziantep’te iki gün boyunca başarılı bir şekilde gerçekleştirdik. Çok başarılı çalışmalar yaptık. Hedeflerimizin çok daha üstünde çalışmalar yaptık. STEM Bütün dünyada en önemli eğitim yaklaşımlardan birisi olarak kabul ediliyor. Türkiye olarak bu hareket eden trene binmek zorundayız. Çocuklarımızı bu alanda yetiştirip 4. Sanayi devrimine yetiştirmek zorundayız. Gaziantep’te iki gün boyunca yaptığımız çalışmalarda biz Marsa gidecek aracı dahi tasarladık. Biz çocuklara marsa gidecek aracı yapmasını söyledik çocuklar marsta koloni kurdular. Bu başarılı çalışmalardan dolayı çok mutlu olduk. Bu projeye katkı sunan herkese çok teşekkür ediyorum” dedi.

132 MİLYON KIZ ÇOCUĞU OKULA GİDEMİYOR

Projenin kapanış ve katılım sertifikası dağıtım töreninde konuşan UNESCO Türkiye Milli Komisyonu (TMK) Toplumsal Cinsiyet Eşitliği İhtisas Komitesi Direktörü Saniye Güler Corat,  “UNESCO Toplumsal Cinsiyet Eşitliği iki küresel ölçekten biridir. 195 ülkede eğitim, kültür, bilim konularında çalışan UNESCO Toplumsal Cinsiyet Eşitliği çok önemli. Çünkü şuan dünyada okul çağında olup okula gitmeyen 132 milyon kız çocuğu var. Bu kız çocukları değişik sebeplerden dolayı okula gidemiyor. 2018 yılında dünyada 750 milyon yetişkin insanın okuma yazması yok. Bu 750 milyonun üçte ikisi kadın. Daha da önemlisi bu üçte iki oran son 20 yılda hiç değişmedi. Okuma yazma bilmeyenlerin sayısı azalıyor fakat okuma yazma bilmeyen kadınların oranı hiç azalmıyor” dedi.

HER 100 KIZ ÖĞRENCİDEN YALNIZCA 3’Ü STEM BÖLÜMLERİNE GİDİYOR

Dünyada üniversiteye giden her 100 kız öğrenciden yalnızca 3 kız öğrencinin STEM bilgi ve iletişim teknolojileri bölümlerine gittiğine dikkat çeken Corat, “Dünyada üniversite oranlarına baktığımız zaman üniversiteye iden kız öğrenci sayısının yalnızca yüzde 3’ü, yani her üniversiteye giden her 100 kız öğrenciden yalnızca 3 kız öğrenci, STEM bilgi ve iletişim teknolojileri bölümlerine gidiyor. Bu çok tehlikeli bir durum. Çünkü bundan sonraki iş dünyasında dijital teknolojileri bilmeyen, yapay zekayı bilmeyen, STEM bilmeyen insanların çalışması çok zor olacak.  O yüzden bu tür programlar çok önemli. Bu programların giderek yaygınlaşması gerekiyor. Umarım bu programa katılan bu kız çocukları çok başarılı olur” diye konuştu.

1 MİLYON SURİYELİ ÇOCUKLARIN YÜZDE 60’I EĞİTİM ALIYOR

Projenin kapanış ve katılım sertifikası dağıtım töreninde konuşan Milli Eğitim Bakanlığı Avrupa Birliği ve Dış İlişkiler Genel Müdürü Burcu Eyisoy ise, “İcat çıkaran nesillere ihtiyacımız var.  Fen, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik alanlarında projeler üreten, teknolojik gelişmelere yön veren kız çocukların yetişmesi için Milli Eğitim Bakanlığı olarak bizim görevimiz. Bu projeleri yerine getirirken diğer kurum ve kuruluşlar, sivil toplum kuruluşların da desteğine ihtiyaç duymaktayız. Milli Eğitim Bakanlığı çocuklarımıza yönelik birçok projeyi hayata geçiriyoruz. Tüm bu çalışmalarımızın amacı geleceğin Türkiye’si ve dünyanın barışına katkıda bulunmaktır. En önemli sloganlarımızdan biri herkes için eğitim. Bu nedenle Türkiye Cumhuriyeti vatandaşların tüm çocukların eğitim imkanlarından faydalanmasının yanısıra ülkemizde misafir ettiğimiz Suriyeli çocukların da eğitimi bizim için çok önemli. Şuanda Ülkemizde eğitim çağında bulunan yaklaşık 1 milyon Suriyeli çocukların yüzde 60’ının eğitimlerine katkıda bulunuyoruz. Hedefimiz 2020 yılına kadar  çocukların tamamının bu eğitim imkanlarından faydalanmasını sağlamaktır. Bizler inanıyoruz ki eğitim imkanı sunduğumuz her bir Suriyeli öğrenci, Suriye’nin yeniden refaha kavuşmasına katkıda bulunacaktır” diye konuştu.

ÖĞRENCİLERE KATILIM SERTİFİKASI VERİLDİ

Konuşmaların ardından eğitim programına katılan öğrencilere katılım sertifikası dağıtıldı. Başkan Şahin ve protokol üyeleri, öğrencilerin yaptığı çalışmaları inceledi.

BAHRİ UÇAR