2022 LGS sınavı, dün 05/06/2022 tarihinde yaklaşık bir milyon öğrencinin sınava girmesiyle tamamlanmış oldu.

Öncelikle büyük stres altında olan öğrenci ve ailelerine geçmiş olsun diyoruz. Bu sefer LGS’de korkulan olmadı.  Ailelerin dört yıldır bekledikleri LGS, daha önceki yıllara nazaran öğrencilerin seviyesine ve genelde ders müfredatlarına uygun yeni nesil soru kalıplarıyla öğrencilerin önüne geldi. Yalnız bu kolaylık okul yerleştirmelerinde bir yığılmaya yol açabilir. Her sınavda etkisi biraz daha hissedilmeye başlayan yorum ve anlamaya dayalı soru teknikleri ileriki zamanlarda yapılacak sınavlarda da öğrencilerin günlük hayatını kolaylaştırıcı ve hayata adapte edici şekillerde olacak. Yine önümüzdeki dönemlerdeki sınavlarda stres olmayacak ama yerleştirmelerde bir o kadar kolay olmayacak.

Bir değerlendirme yapacak olursak; öğrencilerin kendi okullarında sınava girmeleri stresi azalttı. Sorular yine bir önceki yıllarda olduğu gibi öğrencilerin okuduğunu anlama, yorumlama, sonuç çıkarma, problem çözme, analiz yapma, eleştirel düşünme, bilimsel süreç ve benzeri becerilerini ölçecek nitelikte olduğu gözlemlenmektedir. Soruları incelediğimizde Türkçe ve matematik derslerinin belirleyici branşlar olduğunu fark ediyoruz.  Türkçe testinde fark atan öğrencilerin ders çalışmalarının yanında kitap okuma alışkanlığına sahip olmaları göze çarpıyor.

Yorumlama, grafik ve görsel okuma, çıkarım yapma, karşılaştırma sorularını yorum becerisi gelişmiş ve okumayı günlük hayatının bir parçası hâline getirmiş öğrencilerin bir adım önde tamamlayabileceği söylenebilir. Ayrıca metin tamamlama, metinde hangi önemli noktaların vurgulandığını belirleme, içerik yorumlama da etkili olmuştur. Matematik testinde yine okuma ve yorumlamayı görüyoruz. MEB’in yayınladığı örnek sorularda olduğu gibi öğrencilerden doğru yorum yapanlar çözüme daha kolay ulaşmıştır. Bilgi var ama yorumlama analiz etme daha baskın. Önceki yıllardaki LGS matematik sorularıyla karşılaştırdığında bu yılki soruların çözümünün kısa olması, zaman yönetimi açısından öğrencileri rahatlatmıştır. Sınavın matematik okuryazarlığını ölçmeyi hedeflenerek sorularda açık bir dil kullanılmıştır.

Fen Bilimleri testinde sorular MEB müfredatına ve kazanımlarına uygun olup sorularının görsel ve grafik okuma, bilgi hâkimiyeti ve yorum becerisini ölçmeye yönelik olduğu görülmektedir. Fen bilimleri testi, 8.sınıfın tüm ünitelerinden gelmiştir. MEB’in yayınladığı örnek sorulara benzer soruları doğru yorumlayanlar başarılı olmuştur.

İngilizce testindeki sorular da MEB müfredat ve kazanımlarına uygundur. Soruların zorluk derecesi orta düzeyde genel anlamda kelimelerin anlamlarını bilen öğrenciler metni doğru anlayan öğrencilerin kolaylıkla yapabileceği sorulardı. T.C inkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersi ve Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersleri de tamamen 8. sınıf müfredatına ve ünite konularına uygun olarak hazırlanmış yine MEB’in yayınladığı örnek sorularla zorluk derecelerinin aynı olduğu görülmüştür. Sınavın geneline baktığımızda doğru anlama, yorumlama ve analiz etmenin hem bu sınav için hem de bundan sonraki sınavlar için model olacağını anlamış olduk.

Bu yüzden velilere ve öğrencilere şöyle seslenmek istiyorum. Sonuç ne olursa olsun öğrencilerin gideceği bir lise mutlaka olacaktır. Öğrencilerin sınavları nasıl geçmiş olursa olsun onlara sınav hakkında bir yorum yaparken tüm yıl boyunca sınav için verdikleri emeğin değerliliği unutulmamalıdır. Önemli olan morallerin bozulmamasıdır. Çünkü iyi öğrenciler gittikleri  her okulda geleceğe emin adımlarla yürüyeceklerdir.