Kur'ân-ı Kerîmde bazı kelime ve âyetlerin bir veya birkaç yerde tekrar edilmiş olması "Tekrâru'l-Kur'ân" terimi ile ifade edilmiştir.

Tekrarın sebebi tekrar edilen şeye önem vermek ve dikkat çekmektir. Tekrarın gayesi de teşvik etmek, sakındırmak, rağbeti artırmak, şükre önem vermek, haber verilenleri teyid edip kuvvetlendirmektir.

Arap edebiyatında "Tekrar"ın lüzumlu bir keyfiyet olduğu da bilinmektedir. Bu tekrarlarla her defasında geçmişteki olayların in­sanlara daha açık ve etkili bir şekilde ibret dersi vermesi de sağlanmış olmaktadır.

Kur'ân-ı Kerîm'de tekerrür eden bazı âyetler şunlardır:

1- "Ki benim azabım ve tembihlerim nasılmış (düşünün)." Bu âyetler, Kamer sûresinde dört defa tekrar edilmiş­tir. (Kamer, 54/16, 18, 21, 30)

2- "İbret için Kur'ân'ı kolay­laştırdık, hiç ibret alan var mı?" Bu âyet de yine Kamer sûresinde dört defa tekerrür etmiştir. (Karner /54/17. 22, 32, 40)

3- "O gün (hakkı) yalan sayanların vay ha­line" Bu âyet el-Mürselât sûresinde on defa tekerrür etmiştir. (Mürse-lât, 77/15, 19, 24, 28, 34, 37, 40, 45, 47, 49)

4- "Rabbinizin hangi nimetlerini yalan sayabilirziniz ?" Bu âyet de er-Rahmân sûresinde 31 defa tekrarlan­mıştır. (er-Rahmân, 55/13, 16, 18, 21, 23, 25, 28, 30, 32, 34, 36, 38, 40, 42, 45, 47, 49, 51, 53, 55, 57, 59, 61. 63, 65, 67, 69, 71, 73, 75, 77)

5- "Şüphesiz, ben size gönderilmiş emin bir peygamberim. Artık Allah'dan korkun ve bana itaat edin. Sizden buna karşı hiçbir ücret istemiyorum. Benim mükafaatım, âlemlerin Rabbinden başkasına değildir." Bu âyetler Şuarâ Sûresinde beş peygamberin kendi ümmetlerine hitabı olarak beş yerde tekrar edilmiştir. (eş-Şu'arâ, 26/107-110; 125-127,131; 143-145; 162-165; 178-180)

Bu arada Kur'ân-ı Kerîm'de kıssaların özellikle tekrar edildiği görülmüştür. Meselâ: Hz. Adem kıssası Kur'ân'ın altı sûresinde tekrar edilmiştir. Her tekrarla da ayrı bir mâna ve ibret dersinin kastedildiği belirtilmektedir.

daha geniş bilgi için;
bkz. el-Burhân, 1/29-32 ; el-îtkân, 1/35-36 ; Kasımı, Mehâsinû't-Te'vîl, 1/257-261 ; Cerrahoğlu, Tefsir Usûlü, 169-170 ; Sofuoğlu, Tefsire Giriş, 98-102 ; Keskioglu, K. Kerim. Tarihi, 85.