Marka konumlandırma, belirli bir pazarda bir marka ile rakipleri arasındaki farkı ve hedef kitleye nasıl ulaşılacağını tanımlamak için kullanılan bir kavramdır. Kısacası, marka konumlandırmanın bir markanın tüketicilerin zihninde kalma şekli olduğunu söyleyebiliriz. Marka konumlandırma, markanın pazardaki konumunu, markanın kapsadığı kitleyi ve tüketicilerin marka algısını belirler. Marka konumlandırma, en küçük iş adamından milyon dolarlık bir şirkete kadar herkesi kapsar; çünkü tüketicilerin tüm bu şirketler için fikirleri vardır ve bu fikirler marka tarafından yaratılır. Bu nedenle tüketicilerin zihninde kendi durumunuzu yönetmek için bu çalışmalara öncelik vermeniz gerekiyor.

Markanızın pazardaki konumu, tüketicilerin markanızı nasıl gördüğünü etkilediği için önemlidir. İmajınız tüketiciler nezdinde olumsuz ise kötü durumda olduğunuzu gösterir, bu da müşterilerin kaçırılmasına neden olabilir. Aynı zamanda marka durumunuz imajınızı etkileyecek ve sadık müşteriler kazanacaktır. Marka konumunuzu iyileştirmek için biraz araştırma yapabilirsiniz. Önce müşterilerin sesini dinlemek. Önemli olan, markanız hakkında ne düşündüklerini anlamak için müşterilerden olabildiğince fazla geri bildirim almaktır. Bu geri bildirimi aldıktan sonra, stratejinizi güncellemeli ve ardından işinizde tüketici geri bildirimi için sağladığınız değeri göstermelisiniz. Markanın mevcut konumunu belirledikten sonra ona göre konumlandırmaya veya yeni bir rota seçmeye karar verin. Bu karara dayanarak, marka konumlandırma stratejinizin ana hatlarını çıkarmaya başlayın.

Marka Konumlandırma Stratejisi

Markanız belirli bir pozisyondayken değişiklik yapmak zordur; çünkü tüketicinin gözündeki imajını tamamen değiştirmelisiniz. Bu nedenle hedef kitle analizi sürecinde detaylı araştırma yapmalı ve markanız için ideal müşteri kitlesini belirlemelisiniz.

Mevcut konumunuzu belirleyin: Bir süredir pazardaysanız ve tüketicilerin ilgisini çektiyseniz, markanın mevcut konumunu belirleyerek başlamalısınız. Pazarı nasıl çekebilirim, ürünü kim alıyor, pazarlama faaliyetlerini nasıl ve hangi mecralarda yapacağınız gibi soruları cevaplayarak markanın mevcut durumunu anlayabilirsiniz. Mevcut hedef kitleyi analiz ettikten sonra, size ne gibi bir değer sağladığını düşünün. Böylelikle tüketicilerin zihninde ne tür bir imajınız olduğu konusunda fikir sahibi olmaya başlayacaksınız.

Pazardaki rekabeti araştırın ve analiz edin: Marka konumlandırma sürecinde rekabette de önemli rol oynar. Markanızı rakiplerinden ayıran özelliklere sahip olmak önemlidir. Bu nedenle, pazar rekabetini iyi analiz etmeniz gerekiyor. Bu şirketlerin kendilerini pazarda nasıl konumlandırdıklarını anlamak için rakip analizi ve araştırma yoluyla rakipler hakkında olabildiğince fazla bilgi toplamak önemlidir. Bu şekilde, konumunuzu belirlerken, onları onlardan nasıl ayırt edeceğiniz konusunda bir fikriniz olabilir.

Hedef kitlenizi belirleyin: Hedef kitle, pazardaki konumunuzu etkileyen faktörlerden biridir. Çekeceğiniz kitle yani müşteri profiliniz de marka konumunuzu değiştirecektir. Ürün ve hizmetlerinizin ne tür tüketicileri çektiğine, gelir düzeylerinin ne olduğuna, daha aktif sosyal medyalarına ve demografik yapılarına odaklanarak hedef kitlenizi tanımlamanız önemlidir.