Ortaokul

Yeni eğitim sistemimiz 12 yıllık eğitimi zorunlu kılmasına rağmen ilkokul, ortaokul ve lise eğitim müfredatı kendisini buna göre uyarlamamış, bir bütün olarak eğitimi ele almak yerine her bir süreç bağımsız gibi düşünülmüştür.

Hâlbuki yeni sisteme göre artık bu üç unsurun bağımsız olması düşüncesi terk edilip bir bütün olarak incelenmelidir.

Biz bu üç unsuru bütün olarak ele aldığımızda neler yapmalıyız?

Öncelikle Ortaokul dönemindeki eğitim bir ihtisaslaşma eğitimi değil, genci çeşitli bilimlerle tanıştırma dönemidir. Bu dönem iyi değerlendirildiğinde her ilimden haberdar olan bir genç karşımıza çıkacaktır. Bu dönemdeki eğitimi insanın hayatta karşılaşacağı bilgileri, sorunları ve bilimleri öğrenmesi ve bir anlamda bilimsel merak uyandırması olarak değerlendirebilir, onun istidadı ve meyilli olduğu alanın seçildiği dönem olarak görülebilir.

Bu dönemdeki bilgiler derinlik değil sathi olarak ve tecrübe (deneysel-uygulama-model) yöntemi ile sunulmalı, merak ve araştırma duygusu kamçılanmalıdır. Bu dönemde çocuğa vereceğimiz ders sayısı 4 olarak sınırlandırmalı, aşırı ders yükü yüklenmemeli, kitaplara boğmamalı en zor problemler bile basitleştirilerek verilmelidir.

Bu vereceğimiz dersler

  1. Fen ve Matematik Bilimleri: Fen bilgisi dersi altında Fizik, Kimya, Biyoloji ve Matematik dersleri ile basit teknik bilgiler ve tamirlerin yapıldığı hayat bilgisi olarak düzenlenebilir. Matematikte teknik matematik değil de her zaman hayatında kendisine yol gösterecek konular verilmeli, ağır matematik konuları ihtisaslaşmaya bırakılmalıdır.
  2. Sosyal Bilimler: Tarih, Coğrafya ve Dini Bilgiler şeklinde verilebilir. Burada da çocuk aşırı bilgi ve teorik bilgilerle boğulmadan örneklerle ve hayattan modellerle öğretilmeli, istatistik veya aşırı ezber sunulmamalıdır. Din dersleri de uygulamalı verilmeli burada dini, ahlak, siyer ve Kur’an dersleri verilmelidir.
  3. Sanat ve Edebiyat: Burada Dil (Türkçe ve Yabancı Dil), Hitabet, Güzel Konuşma ve Yazma, Edebiyat, Şiir ve Sanat bilgileri (Resim, Müzik vb…) verilmelidir.
  4. Spor ve Etkinlikler: Spor ve beden eğitimi verilmeli, bir spor dalında uzmanlaştırılmalı, hobi eğitimi verilmelidir.

Görüldüğü gibi derslerin içeriği azaltılarak daha yoğun bir öğrenme sağlanabileceği gibi çocukların bilimsel merakı da kamçılanabilir. Günümüzdeki gibi aşırı ders sayısı ve yoğun bir bir müfredat ancak zihni yorar.