20 Ağustos 2019 Salı
Eğitim Sistemimizde Tecdid

Abdurrahman Örnek

Eğitim Sistemimizde Tecdid

Her toplum eğitim sistemini bir ortam olarak koşullandırır. Her eğitim sistemi ise toplumun gereksinimine cevap verir ve toplumun bir anlatımı olur. Toplum, eğitim sisteminin amacı ve hedefidir. Toplumun yapısı eğitim sisteminin yapısını belirleyen bir nedendir.(Raymond Aron) Eğitimde her zaman,   insanın, toplumun işine yarayacak en güzel bilgilerin öğretilmesi gerek. Diğer yandan hiçbir amaca ve toplum yararına olmayacak metotsuz bilgilerin ne bireyi ne de milleti güçlü kılmayacağı aşikârdır. Bugün çelişki yaşadığımız eğitim sistemimizde batının bize dayattığı, kültürümüze yabancı,  ayrık otu mesabesindeki taklitçi eğitim sisteminden bir an önce kurtulmamız gerek. Kendini tanımayan sadece kendisine hizmet edecek maddeyi tanımaya çalışan bir eğitim sisteminden yeni, kendini tanıyıp bilecek ve kendini bildirecek bir eğitim anlayışına geçmemiz gerek. Bizim ilk dönem erken cumhuriyetçi aydınlarımız kötüye karşı başlattıkları mücadeleyi iyi olana karşı da başlatmışlar ve iyi olanı da uygulama alanından uzaklaştırmışlardır. Buradaki yanlışlık batıyı taklit edelim derken, bilim ve akla dayalı olanın yanında batının ahlak ve yaşantısının da alınmış olması. Bunun sonucunda insana dair eğitimden ziyade tamamen materyalist eğitim benimsenmiş oldu. Materyalist eğitimin ise kendini ve yaratıcısını tanımak ve tanıtmak gibi bir derdi,  davası olmamıştır. Kâh materyalist kâh ahlaki tanıtmada ise tanıtmaya ve anlamaya yönelik çalışmalarda ise bir şeyler eksik kalmıştır. Bu sefer kendini tanıyan insan yaratıcısını tanımamaya başlıyor ve yaratıcıyı basitleştirerek yeni akım “deist”  oluyor.  Ahlaki yapıyı sadece akli ahlakla tanzim etmemeli. Din etkisinin ve tesirinin olduğu ahlaki düsturları da harfiyen uygulamamız gerek. Günümüz eğitim sistemin de eksik olanın bilgi değil ahlaktır. İnsana ve topluma yol gösteren sadece bilgi, bilim değil, bilgi ile beraber ahlak da olmazsa olmazdır. Çocukları maddi vasıflarla donatmadan önce yüksek manevi ideal ve vasıflarla donatmak ve yetiştirmek gerek. Toplumun, ülkenin kontrolsüz gelişimi refah getirdiği gibi felaketi de getirebilir. Batının akılcı eğitimi dayatması bize dayatılan ve menşei kendi kültürü olan deli gömleklerinden başka bir şey değildir. Üniversitelerdeki öğretmen adaylarına yöntem ve metotları öğretmekle eğitimdeki eksikler giderilmez. Bu sorundan kurtulmanın yolu eğitimdeki felsefesizliği gidermektir. Eğitimde doğaya da yer vermek daha doğrusu doğayı da eğitime katmak gerek,  çünkü doğa çocuğun kabiliyetlerini geliştirmeye ve gelişmesine yardımcı olmaktadır. Daha sonra doğa çocuğun hangi kabiliyetini geliştirirse, eğitimci de o kabiliyetlere ve yeteneğe dikkat etmelidir.  Eğitimde iradeyi fikirlerle donatmak gerek. Belki bir süre bocalama olacak ama daha sonra bu durum alışkanlık haline gelecektir. Okulda hiç kimseye faydası olmayan eğitimden öğrencileri arındırmak gerek. Meçhul olacak olan ilim için havanda su dövmeye gerek yok. Yeni neslin eğitimi sadece bilim ve akılla değil bunun yanında dini ve dine dayalı ahlaki bir eğitimi de hayatında uygulamaya,  ruhani terbiyeye,  gönlü saflığa, ulviliğe,  Allah'a ve Resul’e yükselten ve yalnız Allah korkusu ve kıyamet günü mahkeme ve cezasına değil, bunlarla beraber, ilahi aşk ve yaratana dönme, kavuşma aşkı aşılayan, sevap ve hayır işleten, sağlam ve ciddi bir din fikri kazandıran, kaza ve kadere karşı bir de insanın elinde olan irade bulunduğunu öğreten, din ve millet uğruna yapılacak iyilik ve hayırlı işlerin de mutluluk ve sevap kazandıracağını öğreten bir eğitim olmalıdır. Cismani terbiye ise çocukların, fertlerin fikirlerini, umutlarını vatana bağlayacak, onlara milli şerefleri kazandıracak ve böylece maddi yararlar, çıkarlar sağlayacaktır. (Ahmed Hikmet Bey)

11.02.2019 (Abdurrahman Örnek)

DİĞER YAZILAR

Fil dişi kuleden cafelere

Bir okul müdürü kadar okuldur(2)

Bir okul müdürü kadar okuldur

Neyi kaybettiğini hatırlayacaksın

Figüran

Benzemezliğin farkını yaşamak

YKS Eleştirisi

Günlük Hayata 30 Dakika Kitap Okuma Molası

Eğitim Reformunda Öğretmenin Rolü

Rahman Ve Rahim Olan Allah’ın Adıyla

Gaziantep Tıp Fakültesi ve Hematoloji Servisi

İnsan Olma Çabası

Bir fırsat eğitimi olarak 4-6 yaş Kur’an Kursları

Şehir ve Medeniyet

İslam Batı’ya galip gelir mi?

Peltek Düşünceler

Yönetici, Liyakat ve Adalet

Gaziantep’ten Bir Ziya Öğretmen geçti

Kınalızâde Ali Çelebi’ye göre Çocuk Eğitimi

Aile eğitiminde kadın ve erkeğin rolü

STK’larda Varoluşsal Kimlik Sorunları

Ruh Kirliliği

İdeal Öğretmenin Nitelikleri

Kaçak Göçmen Notları

Sorun nerde?

Akıllı Tahta mı Bilinçli öğretmen mi?

Kim medeni, kim değil?

Günah ve sevap arasında tövbekâr olmak

Mehmet Akif Ersoy’u anladığımız gün anmış oluruz

Okul iyi insan yetiştirir mi?

Vicdan-i Yitim

Ayet ve Hadislerde İnsan Hakları

Annem benim dilim oldu

Öğretmenlik sadece bir gün değildir

Bu gidiş nereye?

2023 Eğitim Vizyonu Eğitimcilere Vizyon katar mı? (2)

2023 Eğitim Vizyonu Eğitimcilere Vizyon Katar Mı ?(1)

2023 “İnsan” Merkezli Eğitim Vizyonu

Kemanın telleri

Sendikal Mücadelede yeni bir dönem olur mu?

Kehanet severlik

Eğitim öğretim başlarken

Hüznün Adı: Eylül’dür

Eğitimde yaş ne ifade eder

Toplumsal ihya için çok düşünme az konuşma edebi

Eğitimde oyunun önemi

EDEBİYAT, ŞİİR VE İNSAN

Eğitimi rahatlatacak ara formül ortaöğretimden geçer

Bu da benim duam olsun

YKS’de doğru tercih nasıl yapılmalı

Bir köyü olmalı insanın

Büyükler kazandı sıra gençlerde, şimdi YKS zamanı

Ben nesli ve belirsiz gelecek

Ne varsa sana bıraktım

Erdemin peşinde olmak

Liselere giriş sınavına doğru

Huy güzellikleri

Osmanlı’dan günümüze engellilerin eğitim serüveni

Umudun kıyısında yaşamak

Osmanlı’da değerler eğitimi

Ara sıra öylesine sözler

Dost ve dostluğa dair

Çağın salgını; otizm

Dedeler ve nineler aileden dışlanınca….

Tarihin büyüsü

Rüyalarında kelebek olan çocuklar

Gaziantep el ele okuma yazma seferberliğine

Kendine bir söz ver

Sosyal etkinlikler okullarda neden önemlidir

Eğitim ve görenek

Kimine göre iyi, kimine göre acıdır hayat

Mithat Enç’in Gaziantepli olduğunu bilenler el kaldırsın

İran’da yeni kurtarıcı mehdi; şah mı olacak?

Yeni bir dünya şifresi: Kudüs

Efendi iken paryalaşan devlet Endülüs(2)

Efendi iken paryalaşan devlet Endülüs

Olasılık temennisi

Öğretmenime mektup

İyi öğretmen kendini yenileyen öğretmendir

Yeniden bismillah demeliyiz

Geçmişte bıraktıklarımız

Çarpık kentleşme ve mahremiyetsizlik

Tanımlanmamış insan

Teslimiyette temsiliyet krizi

Teog kaldırılsın ama…

Niçin kitap okumalıyız?

Şimdi eğitim vakti

Bir avuç umut ısmarladım

ÖSYM VE YÖK BAŞKANININ İÇİ RAHAT MI?

Dil kültür’ün vazgeçilmezidir

 ÇOCUKLAR BİZDEN  NE  İSTER?

İnsani Bir İhtiyaç Olarak İletişim

  LYS’de Doğru Tercih Zamanı

15 Temmuz; Sivil Direniş Ve Yeniden Diriliş Günü

Suriyelilere yapılanları kınıyoruz!

Suriyeli Mültecilerle Yeniden Kardeşlik Zamanı

Yeni Bir Neslin İnşası İçin Yaz Kur’an Kursları

AVM   Fetişizmi

Tatile Girerken Öğrenciler   Ne Yapmalı

Haberin Kaynağı Ve Müslümanca Tavır