Dünya eğitim sisteminde bütün ülkelerde gerek akademik becerilerde gerekse sosyal hayata uyum konularında ciddi problemler olurken, Estonya ve Singapur kendilerine özgü geliştirdikleri eğitim sistemleri ile nerdeyse problemsiz bir şekilde eğitim  süreçlerini devam ettirmektedirler. Kısaca yaptığım incelemede şu sonuçlara vardım.Estonya Modelinde; okul öncesi kurumlarda uygulanan öğretim programlarının temel (çekirdek) kavramları merkezî eğitim bakanlığı tarafından belirlendikten sonra yerel yönetimlere kendi istek ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenleme imkânı tanınır.

Birinci sınıftan altıncı sınıfa kadar dersler sınıf öğretmeni tarafından işlenirken altıncı sınıftan sonra öğrenciler her ders için farklı öğretmenler ile çalışmaya başlar. Özellikle yedinci sınıfta ilgilerine göre teknoloji derslerinde seviye ve ilgi düzeylerine göre farklılaştırma eğitimine alınırlar.Üst ortaöğretim kurumlarına öğrenci kabulünde mutlaka temel eğitim bitirme sertifikası talep edilmektedir ve üst ortaöğretime başvurulardaki şartları’ Estonya Eğitim ve Bilim Bakanlığı’ belirlerken, özel eğitim kurumlardaki başvuruları ise okul sahibi ya da işletmecisi belirlemektedir. Merkezî düzeyde yapılan sınavlar yazılı olarak yapılmaktadır ve yerel düzeyde bulunan eğitim komisyonlarınca hazırlanan sorulardan oluşmaktadır.

Yapılan sınavlar sonucu öğrencilere Merkezî Sınav Sertifikası verilmektedir ve bu sertifika sadece üst ortaöğretim bitirme sertifikası ile birlikte geçerli hale gelmektedir.ESTONYADA ÖĞRETMENLER:Genel eğitim çalışmalarımesleki uzmanlık alanı çalışmaları, mesleki çalışmalar, bitirme tezi/ ilgili eğitim kademesine yönelik sınav,Öğrenme ve öğretmenin planlanması, Öğretim ortamının geliştirilmesi, Öğrenmeyi ve geliştirmeyi desteklemek, Yansıma ve mesleki gelişim, Danışmanlık ve rehberlik, Geliştirme, yaratma ve araştırma.Okulların yönetiminde belediyelerin sorumluluğu fazladır. Estonya Neyi İyi Yapıyor?Estonya’da kamuoyu, okul yönetimlerine katılımında Türkiye’dekilere göre daha aktiftir.Okullar iç ve dış denetime tabidir.

SİNGAPUR EĞİTİM SİSTEMİ

‘’Daha az öğret, daha çok öğren” hareketi Düşünen Okullar-Öğrenen Ulus” politikasıyla yaratıcı düşünme ve hayat boyu öğrenmeye odaklanır. Singapur Eğitim Sistemi  öğrencilere bütüncül ve geniş tabanlı bir eğitim sunmayı amaçlar. Çok kültürlü eğitimin yanı sıra çift dilli eğitim Singapur eğitiminin temel özelliğidir. Çift dilli eğitim sayesinde tüm öğrenciler, dünyada kabul gören dil olan İngilizceyi öğrenir. Singapurlu öğrenciler;Doğruyu ve yanlışı ayırt etmek konusunda güçlü sezgilere sahip, özgüveni yüksek kişilerdir.Kendilerini tanır, bağımsız ve eleştirel düşünür, etkili iletişim kurarlar.Öz yönetimleri yüksek, etkili sorular soran, etkileşime geçmekten çekinmeyen, kendi öğrenme sorumluluğunu alan kişilerdir.Takım çalışmasına yatkın, yenilikçi, pratik yönü güçlü, kontrollü şekilde risk alan ve mükemmeli talep ederler.

SİNGAPUR DA ÖĞRETMENLER: Singapur’da en prestijli üniversitelerinden Nanyang Teknoloji Üniversitesinin bünyesinde yer alan Ulusal Eğitim Enstitüsü (NIE) adında öğretmen yetiştirme kurumu vardır. NIE’de ilkokul (3 yıllık) ve ortaokul (1 yıllık) öğretmeni yetiştirmeye yönelik programlar mevcuttur. İlkokul öğretmenliğine yönelik programlar Eğitimde Lisans Sonrası Yeterlilik (İlkokul), Eğitimde Lisans Yeterlilik ve Eğitimde Yeterlilik olmak üzere üç farklı türde isimlendirilir.

İlkokul öğretmenleri İngilizce, Matematik, Fen veya Sosyal bilimlerini ya da dört dersin tamamını okutabilecek düzeyde yetiştirilirler. Sanat, Müzik Beden Eğitimi ve Ana dil öğretmenliği gibi ileri derecede uzmanlık alanlarında çalışacak öğretmenlerin uzmanlaşmaları için farklı programlar mevcuttur. Singapur’u hayatının merkezine alır, ülkesi ile bağlantısını koparmaz, kamu sorumluluklarını yerine getirir, Singapur’u ve dünyayı tanır, kendisi ve çevresindekiler için daha iyi bir yaşam talep ederler MOE (Ministry of EducationSingapore, 2014).Eğitim planlamaları uzun dönemlidir.Yerleşmiş bir eğitim kültürü vardır.Okullara bazı konularda özerklik sağlanmıştır.Yabancı dil (İngilizce) eğitimine oldukça fazla önem verilmektedir.

Kaynak:Karşılaştırmalı Eğitim Sistemleri Prof.Dr.Ali BALCI