Zaman zaman  kamuoyuna düşen öğretmene karşı öğrenci zorbalığı görüntülerineve öğretmenin itibarının gün geçtikçe daha da kötüye gittiğine şahit oluyoruz. Öğretmenin öğretmenliği toplumun her kesimi tarafından tarafından yargılanır oldu. Berberi,manavı,kasabı,memuru,çiftçisi,köylüsü, kentlisi yani bir abalı aranıyorsa vurmak için bu da öğretmendir.

Birkaç gün önce internete düşen bir görüntü gerçekten pes dedirtti.Ankara'da bir lisede öğrencinin tahtada ders anlatan öğretmenin karşısında dans etmesi ve babası yaşındaki öğretmenin yüzünü avuçlarının arasına alıp sıkması vebu durum karşısında öğretmenin hiçbir şey yapamaması çok acıydı. Çünkü öğretmen herhangi bir müdahalede bulunsa bizim adalet savunucusu kamuoyu, öğrenciyi değil de öğretmeni linçe tabi tutar ve belki de öğretmen açığa alınırdı. Bu basına yansıyan görüntü.Ya basına yansımayan görüntüler,iftiralarhaddi hesabı yok.Veli gelir okulda öğretmene ağza alınmayacak hakaretler, darplar yapar.

Bir çok lisede hatta ortaokullarda öğrencilerin öğretmenlere karşı yaptıkları saygısız davranışların haddi hesabı yoktur.Neden? Öğrenciye yönelik ciddi disipline edici yaptırımların olmamasından. Sağlıkta şiddet olduğunda hemen cezai yaptırımlar devreye giriyor. Diğer meslek gruplarında da böyle ama öğretmene şiddette maalesef cezai hiçbir işlem yapılmıyor. Tam tersine yapanın yanına kâr kalıyor.  Öğrenciye karşı öğretmene o kadar kısıtlayıcı kuralın olması öğretmenin elini kolunu bağlıyor.Bütün bunları bilen öğrenci ise öğretmeni kendi oyuncağı durumuna getiriyor.

Bu boyuta geliş sebebinin altında maalesef okul hayatını sadece akademik başarıya endeksleyerek, çocuklara ‘’değer’’ kavramı üzerinden değil de test sonuçları üzerinden değer vermedir.Testlerden başarılı öğrenciyi yüceltip başarısız öğrenciyi alçaltmanin sonucunda öğretmene karşı davranış şekli  hoş olmayan görüntülerortaya çıkıyor.

Öğretmen arkadaşın birisi,akademik açıdan iyi düzeyde olan öğrencilerin öğretmenlerini güya bilgileri ile nasıl ezdiklerini horladıklarınıanlatmıştı.Alanında iyi olan bir başka arkadaşım da okulunun ve derslerine girdiği sınıfların  akademik açıdan çok iyi ama  saygı açısından kötü olan bu sınıflarda derslere girmek istemediğini söylemişti.Öğrencilerin bilgilerinin arkasına sığınan birer kibirli varlık olduklarını söylemişti.

Başta da belirtmiştim akademik açıdan yetersiz olan öğrencilerde bilgisizliklerinin arkasına sığınarak kendilerini "nasılsa okulun en işe yaramaz öğrencileriyiz bu yüzden bizim yapacağımız her türlü davranış mubahtır" diye aynı tavrı sergiliyorlar. Buradan hareketle salt suçlu öğrenci dememiz acımasızlık olur. Salt öğretmen suçlu demekde.Katı disiplin elbetteki savunulamaz ama öğrenciye hissettirilecek  caydırıcı ve disipline edici kurallarda olmalıdır.  Talim Terbiyenin  görevi tam olarak nedir anlamış değilim. Sadece görev talimde kalmış gibi görünüyor.

Terbiye kısmı neyi ifade eder anlamıyorum. Eğitimin nihai hedefi kişiliğin teşekkülü, bununla hedefleneninise insan kişiliğindeki vakarın farkına varılarak insan tabiatının kusursuzlaştırılmasıdır. İnsanı insanlıktan, kendisi için tayin ve takdir edilmiş hedeften yüz çevirmekten alıkoyan şey talim ve terbiyedir. Ancak terbiye  insanın başıboş serkeşliğini dizginler ve dengeler.Eğitimden geçmemiş insan kaba, talim terbiye görmemiş insan kural tanımazdır.

Talim terbiyenin  ihmali eğitim öğretimin ihmalinden daha büyük bir kötülüktür, çünkü bu sonuncusu daha sonra hayat içerisinde telafi edilebilir, fakat  kanun kural tanımazlık giderilemez ve talim terbiyede yapılan yanlışlık hiçbir zaman tamir edilemez.(İ.Kant) Okullar eğitim anlayışından çıktı, tamamen öğretim anlayışına döndü. Gözlem amacıyla bir lisenin okuldan dağılma saatinde okul kapısında durun ve öğrencileri izleyin ne galiz küfürlerişiteceksiniz.

Gerçekten başınız öne eğilir, yüzünüz kızarırda öğrenciler bu küfürleri gayet normalmiş gibi söylerler.Önceden kız öğrenciler varken erkekler kolay kolay küfür etmez utanırlardı.Şimdi daha acısı kız erkek fark etmiyor karşılıklı küfür ediyorlar.Ne yapmalı? Öğretmene itibar ve  yetki verilmeli, okul idaresine ciddi yetkiler verilmeli. Öğrenciler için ciddi disipline edici kurallar getirilmeli. Gerekirse eğitim hayatı bir daha başlamamak üzere bitirilmeli. Öğretmene şiddet kimden gelirse gelsin cezai işleme tabi tutulmalı, dahası suç sayılmalı. Bu tür durumlarda eğitim STK'ları hep birlikte ayrım gözetmeden öğretmene şiddette ortak irade ortaya koymalı,  birlikte tepki vermelidir.#öğretmenlikmeslekkanunu hemen çıkmalı