Ibrahim Halil Er: Akıl ve naklin önceliği konusu Gazalinin başlattığı bir tartışma değildir. 

Hatta gazali felsefeyi eleştirirken bile felsefe yapmıştır el-munakkizu mineddelale (yani yanlışlıktan uyanma) kitabı felsefi terminoloji, kıyas ve delillerle doludur.
Medreselerde mantık dersi (isagoci) okunmadan icazet alınmaz.
İslam alimlerinin kabul etmediği felsefe dehriyyun (yani materyalist) din düşmanı felsefe ve görüşlerdir.

İslam alimleri yüzyıllarca materyalislerle, ateistlerle mücadele etmişler, dolayısıyla onların karşı çıktığı bu felsefedir.

Yoksa aklı, tartışmayı ve düşünceyi yok saymaları kendilerini yok sayma anlamına gelir.

SORU : .Yaygın kanaat vahyin akıldan üstün olduğu görüşünün Gazali'ye dayandığıdır.

Tasavvuf da aklı inkar etmiş midir?

Ibrahim Halil Er :Tasavvufçular aklı inkar etmemişlerdir. Burada insanlar nüansları anlamıyor. Onlar, aklın her şeyi kavrayamayacağını özellikle uhrevi ve öbür hayatla ilgili konularda aciz kalacağını söylerken, dini hayatta aklı tamamen dışlayın demiyorlar. Hatta islamda mükellef olmanın şartı akıllı olmaktır. Akıllı olmayan kişiden kalem yani sorumluluk kalkmıştır. Kur'an insan aklına hitap eder. Onu ikna etmeye çalışır. Buradaki reddiye, bilemediğimiz konularda nakli kabul etmektir. Kabul ederken araştırmaycağımız anlamına gelmez fakat sonunda her şeyi bilemeyeceğimizin kabulüdür.