Google, Facebook, Twitter gibi büyük şirketler, işe alımları yavaşlatıyor, çalışanlardan daha iyi performans bekliyor.

Google’ın çatı şirketi Alphabet’in CEO’su Sundar Pichai, çalışanlara gönderdiği bilgi notunda, şirketin işe alımları yavaşlatacağını ve en önemli fırsatlara odaklanacağını söyledi.

The Wall Street Journal’da yayınlanan habere göre, Pichai çalışanlara yazdığı mesajda, “İleriye dönük olarak, daha girişimci olmamız, daha keskin biçimde odaklanmamız ve ekonominin iyi olduğu günlere oranla daha çok çalışmamız gerekiyor” diye yazdı.

Yine geçtiğimiz günlerde WSJ’de yayınlanan haberde, Facebook’un çatı şirketi Meta’nın bir üst düzey isim, yöneticilere gönderdiği iç yazışmada ‘düşük performans gösteren çalışanları belirleyip işten çıkarmalarını’ istedi.

Snapchat’in CEO’su Evan Spiegel de kısa süre önce çalışanlarına şirketin işe alımları yavaşlatacağını açıkladı ve ‘ekonominin kesinlikle beklendiğinden daha hızlı ve daha fazla kötüleştiğini’ söyledi.

Geçtiğimiz günlerde CNN’de yayınlanan habere göre sosyal medya platformu Twitter, şirkete yeni yetenekler kazandırmak için çalışan ekibin üçte birini (yaklaşık 100 kişi) işten çıkardığını ve uzun bir süre yeni işe alım yapmayacağını açıkladı.

Ayrıca, Bugün, aylarca süren müzakereler ve prosedürel engellerin ardından Avrupa Birliği, büyük teknoloji firmalarının gücünü dizginlemek için tasarlanmış dönüm noktası yasasını onayladı.

Dijital Piyasalar Yasası ve Dijital Hizmetler Yasası, daha adil rekabeti teşvik etmeyi, mahremiyet korumasını iyileştirmeyi ve hem daha korkunç hedefli reklam biçimlerinin hem de yanıltıcı uygulamaların kullanımını yasaklamayı amaçlıyor. Örneğin Dijital Hizmetler Yasası, Facebook, Amazon ve Google gibi çevrimiçi platformlara odaklanıyor. Yasa hem içerik denetimi konusunda daha proaktif olmak hem de platformlarında yasa dışı veya güvenli olmayan ürünlerin satışının engellenmesini sağlamakla görevlendirilecek.

Kullanıcılar ayrıca bir algoritmanın kendilerine belirli bir içeriği nasıl ve neden önerdiğini öğrenebilecek ve algoritmik olarak verilen herhangi bir denetleme kararına itiraz edebilecek. Son olarak, şirketler artık reklam hedefleme için hassas kişisel verileri kullanamayacak, çocuklara reklam satamayacak veya karanlık desenler kullanamayacak (hayır demeyi tercih ettiğinizde bile sizi bir şeye evet demeniz için manipüle edebilecek aldatıcı sayfa tasarımı, örneğin bir hizmete katılmak veya artık kullanmak istemediğiniz bir hizmetten ayrılmanızı engellemek gibi).

Yasayla, aylık 45 milyon veya daha fazla kullanıcısı olan platformlar, sahte haber ve yasa dışı içeriği engellediklerinden emin olmak için bağımsız denetime tabi tutulacak. Bu platformlar ayrıca, sistemlerin neden olabileceği etkileri ve potansiyel zararı incelemelerini sağlamak için algoritmalarını ve verilerini (onaylı) araştırmacılara açmak zorunda kalacaklar.

Düzenleyicilerin uyumsuzluk bulması durumunda, firmalar bir önceki yıla göre dünya çapındaki toplam cirosunun %10’u kadar bir cezayla karşı karşıya kalacak. Ancak, yetkililer “tekrarlanan uyumsuzluk” tespit ederse, bu rakam dünya çapındaki cironun %20’sine çıkacak. Bu, Apple’ın bile düzenli olarak kaybetmeyi göze alamayacağı kadar büyük bir miktar. Her ne kadar GDPR düzenlemesinde olduğu gibi, AB’nin büyük teknolojiyi izlemek için bir kuruluşun arkasına ne kadar çaba, zaman ve para ayırmaya hazır olduğu konusunda hala yanıtlaması gereken soruları var.

Artık kabul edildiklerine göre, Dijital Hizmetler Yasası 1 Ocak 2024’e kadar yürürlüğe girecek (bazı prosedürler geciktirmedikçe) ve “Gatekeepers” olarak adlandırılan büyük platformlar yeni kuralların kendilerine uygulanmasından önce platformlarını düzene sokmak için altı aya daha sahip olacak.

KAYNAK: DİKEN VE TELE1