AB pazarında lider konumda bulunan alanları kaybetme trendi, Türkiye'nin otomotiv endüstrisindeki kan kaybını hızlandırdı. Yaklaşık 20 yıldır sektör, yeni yatırımlar çekme konusunda zorlanırken, Çin merkezli otomotiv üreticileri tarafından Türkiye'nin listesinden çıkarıldı. Sektör temsilcileri, rekabet gücünü yeniden kazanmanın anahtarının ÖTV sistemindeki kademeli azaltma olduğunu belirtiyor.

OTOMOTİV SEKTÖRÜNDE YÜZDE 24’LÜK BÜYÜME

1

Geçtiğimiz hafta otomotiv sektöründe düzenlenen basın toplantıları ve yapılan açıklamalar, sektörün geleceği hakkında önemli ipuçları verdi. Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) Başkanı Cengiz Eroldu, Türk otomotiv sanayiinin ilk çeyrek verilerini paylaştı. OSD'nin verilerine göre, bu yılın ilk çeyreğinde toplam araç satışları bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 24 arttı. Ancak, bu artışın büyük bir kısmı ithalattan kaynaklandı. İlk üç ayda ithal otomobil satışlarında yüzde 41'lik bir artış görülürken, yerli otomobil satışlarındaki artış yüzde 19'da kaldı.

İTHAL ARACIN PAYI ARTIYOR

2

Ekonomi Gazetesi'nden Aysel Yücel'in haberine göre, Türkiye'nin Avrupa liderliğini elinde bulundurduğu hafif ticari araç satışları da ithalatın etkisi altına girdi. İthal hafif ticari araçlarda yüzde 48'lik bir artış yaşanırken, yerli araç satışları yüzde 36 daraldı. Bu durum, iç pazarda ithal araçların payının uzun yıllar sonra yeniden yüzde 70'e ulaşmasına neden oldu.

ÖTV SİSTEMİNDE DEĞİŞİKLİK BEKLENTİSİ

3

OSD Başkanı Cengiz Eroldu, pazarda yerli üreticilerin payının azaldığına dikkat çekerek, ÖTV sistemindeki değişikliğin önemini vurguladı. Eroldu, geçen yılın ilk 6 ayında farklı ÖTV baremlerinin yerli üreticiler lehine olduğunu belirtirken, bu durumun yerli payında düşüşe neden olduğunu ifade etti. Geçen yılın aynı dönemine göre yerli payının yüzde 41'den yüzde 33'e gerilediğini aktaran Eroldu, iç pazarda yaşanan bu değişikliklerin sektörü endişelendirdiğini dile getirdi.

Toplu taşıma ücretlerine rekor zam talebi! Toplu taşıma ücretlerine rekor zam talebi!

DIŞ TİCARET AÇIĞI ARTIYOR

4

Türk otomotiv sanayii, ithalatın artmasıyla birlikte yıllar sonra geçen yıl dış ticaret açığı vermeye başladı. Bu trendin 2024 yılında da devam ettiğini belirten Eroldu, özellikle Çin'den yapılan ithalatın artmasının Türkiye için sürdürülebilirlik açısından önemli bir sorun teşkil ettiğini ifade etti. Geçen yıl toplamda 1 milyar 423 milyon dolarlık, otomobil özelinde ise yaklaşık 6,6 milyar dolarlık dış ticaret açığı yaşandığını hatırlatan Eroldu, bu yılın ilk 2 ayında otomobilde 558 milyon dolarlık dış ticaret açığıyla karşı karşıya kalındığını belirtti.

YABANCI YATIRIMLARI ÇEKMEK İÇİN İÇ PAZARIN BÜYÜMESİ ŞART

5

Eroldu, Türkiye'nin yeni yabancı yatırımları çekmesi ve iç pazarda yerli payını artırması gerektiğini vurguladı. Yabancı markaların bir ülkeye yatırım yaparken iç pazar satış potansiyeline önem verdiğini belirten Eroldu, Türkiye'de bu potansiyelin olduğunu ifade etti. Yüzde 80 ÖTV oranına rağmen Türkiye'nin 1 milyonluk bir iç pazarı olduğunu hatırlatan Eroldu, vergilerin kademeli olarak azaltılmasının yabancı yatırımcılar için önemli bir teşvik olacağını söyledi. Türkiye'nin uzun yıllardır yeni yatırımlar çekememesinin sadece teşviklerle açıklanamayacağını dile getiren Eroldu, iç pazarın genişlemesinin yabancı yatırımcılar için en büyük çekicilik olduğunu vurguladı.

Muhabir: MEHMET FENER