Millî Eğitim Bakanlığı, 2025 LGS kapsamındaki merkezî sınavına yönelik iddialar ve gerçeklere ilişkin bir rapor hazırladı. LGS sınavı sonrası gündeme gelen; "soruların sınav öncesi çalındığı ve WhatsApp gruplarında paylaşıldığı", "Bursa Mahmut Celalettin Ökten İmam Hatip Ortaokulunda 36 öğrencinin tam puan aldığı", "Diyarbakır’da 300 birincinin çıktığı", "toplamda 719 öğrencinin birinci olduğu ve bu öğrencilerin bazı illerde kümelendiği", "özel okullarda birinci sayısının geçen yıla göre ciddi oranda arttığı" birçok iddia yalanlandı. MEB, söz konusu iddiaların asılsız olduğunu ve raporda gerekçeleri ile anlattı.

“2025 LGS sınavda sorular çalındı ve WhatsApp’ta paylaşıldı!”

Raporda “2025 LGS sınavda sorular çalındı ve WhatsApp’ta paylaşıldı!” iddasına şu şekilde cevap verildi, “15 Haziran 2025 tarihinde gerçekleştirilen Liselere Geçiş Sistemi (LGS) kapsamındaki merkezî sınav, iki oturum hâlinde uygulanmıştır. Birinci Oturum (Sözel Alan) Sözel alan oturumu başarıyla tamamlanmış; oturum sonunda salon yoklama listeleri ve öğrenci cevap kâğıtları, güvenlik tedbirleri kapsamında, özel seri numaralı kilit sistemleriyle mühürlenen zarflara yerleştirilmiştir. Bu süreç, sınav güvenliğini sağlamak amacıyla titizlikle yürütülmüştür. İkinci Oturum (Sayısal Alan) Sayısal alan oturumu sırasında da tüm güvenlik önlemleri eksiksiz biçimde uygulanmıştır. Sınav kitapçıkları, isteyen öğrenciler ile velilerin erişimine sunulmak üzere, sınavın gerçekleştirildiği okullarda bırakılmıştır.” Söz konusu iddiaların gündeme gelmesi üzerine Millî Eğitim Bakanlığı derhâl harekete geçmiş, ilgili görsellerin paylaşımıyla ilgili idari ve adli süreçler başlatılmıştır. Bakanlıkça yapılan incelemelerde; Görselleri paylaşan kişilerin LGS kapsamında yapılan merkezî sınavda görevli öğretmenler olduğu belirlenmiş, Bu öğretmenler hızla görevden uzaklaştırılmış, İlgili kişiler hakkında adli mercilere suç duyurusunda bulunulmuştur. Adli süreç kapsamında ilgili şahıslar gözaltına alınmış; yapılan soruşturmalarda bu öğretmenlerin, LGS 2025’te uygulanan sözel oturumun sorularını fotoğraflayarak özel etüt merkezlerine ilettikleri tespit edilmiştir. Soruşturma sonucunda, söz konusu kişiler hakkında tutuklama kararı verilmiştir. Millî Eğitim Bakanlığı olarak sınav güvenliğini tehdit eden hiçbir davranışa müsamaha göstermeden hem adli hem de idari soruşturmalar titizlikle sürdürülmektedir.

“Bursa Mahmut Celalettin Ökten İmam Hatip Ortaokulu’nda 36 öğrenci tam puan mı aldı?”

“Bursa’da bir okuldan 36 öğrencinin tam puan aldığı “ iddiasına şu şekilde cevap verildi; “Bazı basın yayın organlarında ve siyasilerin açıklamalarında, 2025 Liselere Geçiş Sistemi (LGS) kapsamında “Bursa’da bir okuldan 36 öğrencinin tam puan aldığı” yönünde iddialar ortaya atılmıştır. İYİ Parti milletvekili Turhan Çömez ile Sözcü ve Cumhuriyet gibi yayın organlarının dile getirdiği bu iddia, kamuoyunu yanıltıcı niteliktedir. Resmî Veriler Ne Diyor? Millî Eğitim Bakanlığı verilerine göre, 2025 LGS’de Bursa genelinde tam puan alan toplam öğrenci sayısı 20’dir. Bu öğrenciler, Bursa’daki farklı okullarda eğitim görmektedir. İddiada adı geçen Mahmut Celalettin Ökten İmam Hatip Ortaokulundan sınavda tam puan alan herhangi bir öğrenci bulunmamaktadır.”

Gündeme damgasını vuran diğer iddialara ise şöyle cevap verildi;

“2025 LGS kapsamındaki merkezî sınavda sonucunda Diyarbakır’da 300 birinci çıktı.”

“Bazı basın yayın organlarında ve sosyal medya platformlarında, 2025 Liselere Geçiş Sistemi (LGS) kapsamındaki merkezî sınav sonucunda “Diyarbakır’da 300 öğrencinin birinci olduğu” yönünde iddialar yer almıştır. Söz konusu iddialar, kamuoyunu yanıltıcı nitelikte olup, gerçekle hiçbir şekilde örtüşmemektedir. Resmî Verilere Göre Durum Millî Eğitim Bakanlığı tarafından açıklanan resmî verilere göre, 2025 LGS’de Diyarbakır ilinde tam puan alarak birinci olan öğrenci sayısı yalnızca 10’dur. Bu bilgi, sınav sonuçlarının kamuoyuna açıklanmasının ardından tüm kamu kurumlarıyla paylaşılmış ve yerel basında da yer almıştır. Dolayısıyla “Diyarbakır’da 300 öğrencinin birinci olduğu” yönündeki iddia, asılsız ve yanıltıcıdır.”

“2025 LGS kapsamındaki merkezî sınav sonucunda 719 öğrencinin birinci olması ve bunların bazı illerde kümelenmesi şaibelidir.”

“2025 Liselere Geçiş Sistemi (LGS) kapsamında yapılan merkezî sınavda 719 öğrenci tüm soruları doğru yanıtlayarak tam puan almıştır ancak bu başarıların bazı illerde veya okullarda yoğunlaştığı ve bu nedenle şaibe taşıdığı yönünde yapılan değerlendirmeler gerçeği yansıtmamaktadır. Verilere Dayalı Durum Tespiti:2025 yılındaki merkezî sınavdan tam puan alan öğrenciler, Türkiye’nin dört bir yanına dağılmış durumdadır. Öğrencilerin coğrafi dağılımı, ülke nüfusu ve eğitim altyapısının dengeli yayılımıyla doğru orantılıdır.”

“Özel Okullarda Birinci Sayısının Geçen Yıla Göre Çok Fazla Olduğu.”

“Özel okullar da resmî okullar gibi eğitim ve öğretim faaliyetlerini Millî Eğitim Bakanlığına bağlı olarak yürütmekte; ders kitapları ve diğer eğitim materyalleri konusunda Bakanlık tarafından desteklenmektedir. 2025 Liselere Geçiş Sistemi (LGS) kapsamında tam puan alan öğrencilerin özel okullardaki oranı, 2023 yılında %56, 2024 yılında %57, 2025 yılında ise yine %57 olarak gerçekleşmiştir. Son üç yıla ait istatistikler değerlendirildiğinde, özel okullarda tam puan alan öğrenci oranının benzer düzeylerde seyrettiği açıkça görülmektedir. Bu durum, kamuoyunda dile getirilen “olağan dışı artış” iddialarını geçersiz kılmaktadır.”

“MEB Bilgi İşlem Genel Müdürü, LGS Kapsamındaki Spekülasyonlar Nedeniyle Görevden Alındı.”

“Liselere Geçiş Sistemi (LGS) kapsamında uygulanan merkezi sınavın planlanması ve yürütülmesine ilişkin tüm iş ve işlemler, Millî Eğitim Bakanlığı Ölçme, Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü tarafından gerçekleştirilmektedir. Kamuoyunda yer alan iddiaların aksine, Bilgi İşlem Genel Müdürünün görevden alınması; önceden planlanmış idari bir takdir süreci kapsamında gerçekleştirilmiş olup, sınavın uygulanma süreciyle herhangi bir ilgisi bulunmamaktadır. gerçek dışıdır. Bilgi İşlem Genel Müdürlüğü, Bakanlığımız bünyesinde: Resmî internet sitesinin yönetimi, Haberleşme güvenliğinin sağlanması, Eğitim Bilişim Ağı (EBA) kullanımının yaygınlaştırılması, Bilişim hizmetlerine ilişkin iş ve işlemler ile elektronik imza ve elektronik belge uygulamalarına yönelik süreçlerin yürütülmesinden sorumludur.”

“LGS Sözel ve Sayısal Oturumundaki Soru Kitapçıklarının Gruplarda Paylaşılması.”

“2025 Liselere Geçiş Sistemi (LGS) kapsamındaki sözel alan oturumu tamamlandıktan sonra, soru kitapçığına ait bazı görsellerin çevrim içi platformlarda paylaşıldığı iddia edilmiştir. Sözel oturum, sınav takvimine uygun şekilde sorunsuz bir biçimde gerçekleştirilmiş; ardından, soru kitapçığından çekilen bazı fotoğrafların dijital ortamlarda paylaşıldığı tespit edilmiştir. Sınav tamamlandıktan sonra, isteyen öğrencilere ve velilere sınav kitapçıkları teslim edilmektedir. Bu nedenle, sınav bittikten sonra yapılan bu paylaşımın sınav güvenliğini tehlikeye atacak herhangi bir etkisi bulunmamaktadır.”

“Sınava İlişkin İstatistikler Yayınlanmadı!” İddiası hakkında

“2025 Liselere Geçiş Sistemi (LGS) kapsamında uygulanan merkezi sınava ilişkin istatistikler hem kamuoyuyla paylaşılan basın açıklamalarında hem de resmî internet sitesi üzerinden yayımlanmıştır. Detaylı istatistiksel veriler, Millî Eğitim Bakanlığı Ölçme, Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğünün internet adresinde yayımlanmakta”

Kaynak: Mansur Yalvaç