Yaşar Nuri, Gazaliyi eleştiriyor ve aklı durdurduğunu İslma dünyasınnı geri kalmasına sebep oluğunu söylüyor... Ibrahim Halil Er İslam dünyasının bilimde geri kalması ve akılcılığı kabul etmemesinin suçu genellikle hep gazaliye atılır.
 
 
Fakat bu düşünce araştırmadan kabul edilmiş bir düşüncedir. Bunu söyleyenler gazalinin akıl yürütmelerini ve felsefe ile ilgili düşüncelerini anlamamış kişilerdir. Gazali aklı yok saymamıştır. O, felsenin bazı düşüncelerini eleştirmiştir. Bu konuda filizofların tutarsızlığı diye kitap yazmıştır. Kaldıki felsefe, eleştirerek ilerler.
 
Başkalarını eleştirirken de aklı ve muhakemeyi kullanırız. Daha sonraki alimlerden ibni rüşd ise gaziliye cevap vermiş ve onun filozofların tutarsızlığı kitabına karşı tutarsızlığın tutarsızlığı adıyla bir kitap yazmıştır. Ben ikisini karşılatırmalı okudum. Gerçekten de dehşet bir beyin fırtınası...
 
 
SORU : .Yaygın kanaat vahyin akıldan üstün olduğu görüşünün Gazali'ye dayandığıdır. Tasavvuf da aklı inkar etmiş midir? Ibrahim Halil Er Tasavvufçular aklı inkar etmemişlerdir. Burada insanlar nüansları anlamıyor. Onlar, aklın her şeyi kavrayamayacağını özellikle uhrevi ve öbür hayatla ilgili konularda aciz kalacağını söylerken, dini hayatta aklı tamamen dışlayın demiyorlar. Hatta islamda mükellef olmanın şartı akıllı olmaktır.
 
Akıllı olmayan kişiden kalem yani sorumluluk kalkmıştır. Kur'an insan aklına hitap eder. Onu ikna etmeye çalışır. Buradaki reddiye, bilemediğimiz konularda nakli kabul etmektir. Kabul ederken araştırmaycağımız anlamına gelmez fakat sonunda her şeyi bilemeyeceğimizin kabulüdür.