Bu sistem sayesinde Türk jetleri daha gelişmiş bir savunma kabiliyetine kavuşacak. Ancak bu gelişme, Türkiye ile ABD arasında yaşanan F-16 Viper Block 70 krizi ile gölgelendi.

F-16 Viper Block 70 krizi

F 16 Viper Block 70 Krizi

Türkiye, F-35 projesinden çıkarılmasının ardından ABD’den F-16 Viper Block 70 savaş uçakları satın almak istedi. Bu uçaklar, F-16’nın en gelişmiş versiyonu olarak biliniyor. Türkiye, 40 adet F-16 Viper Block 70 ve bunların modernizasyonu için ABD’ye başvurdu.

Ancak bu başvuru, ABD Kongresi’nde bazı engellerle karşılaştı. Bazı Amerikalı siyasiler, Türkiye’nin F-16 Viper Block 70 almasını engellemek için harekete geçti. Bunun nedeni olarak, Türkiye’nin Rusya’dan S-400 hava savunma sistemi alması ve Doğu Akdeniz’deki politikaları gösterildi.

ABD Savunma Bakanlığı Pentagon, Türkiye’ye yönelik 23 milyar dolar tutarındaki F-16 Viper Block 70 paketinin satışına onay verdi. Ancak bu onayın yürürlüğe girmesi için ABD Kongresi’nin 15 gün içinde itiraz etmemesi gerekiyordu. Bu süre, 26 Ocak 2024 tarihinde başladı ve 10 Şubat 2024 tarihinde sona erdi.

Bu süre içinde, sadece Kentucky Senatörü Rand Paul, Türkiye’nin F-16 Viper Block 70 almasını engellemek için bir tasarı sundu. Ancak bu tasarı, Senato Dış İlişkiler Komitesi’nde herhangi bir işleme tabi tutulmadı. Böylece, Türkiye’nin F-16 Viper Block 70 almasının önündeki siyasi engel kalkmış oldu.

F-16 uçakları için elektronik harp sistemi

F 16 Uçakları Için Elektronik Harp Sistemi

Türkiye, F-16 Viper Block 70 almasının yanı sıra, mevcut F-16 filosunu da modernize etmek istiyor. Bu kapsamda, Türk Hava Kuvvetleri envanterinde yer alan F-16 Block 30 ve 50 uçakları için elektronik harp sistemi alınacak.

Bu sistem, AN/ALQ-257 Entegre Viper Elektronik Harp Süiti (IVEWS) olarak adlandırılıyor. Bu süit, F-16 uçaklarının düşman radarlarına karşı daha etkili bir şekilde korunmasını sağlıyor. Ayrıca, uçakların kendi radarlarını daha verimli bir şekilde kullanmasına da imkan tanıyor.

IVEWS, F-16 uçaklarına yeni nesil dijital radar ikaz alıcısı, elektronik harp uygulamaları için yeniden tasarlanmış bir işlemci ve uçağın kendi dinamikleri hesaplanarak tasarlanmış yeni veri antenleri ekliyor. Bu sistem, aynı zamanda AN/APG-83 SABR AESA radarı ile tam uyumlu çalışıyor. Bu radar, F-16 uçaklarının hava-hava ve hava-yer görevlerinde daha yüksek bir performans göstermesini sağlıyor.

Türkiye, 79 adet IVEWS satın alacak. Bu sayede, Türk Hava Kuvvetleri envanterinde 70 olarak adlandırılacak yeni bir F-16 filosu oluşacak. Bu filo, F-16 Viper Block 70 ile benzer özelliklere sahip olacak.

Muhabir: MEHMET FENER