2021 Merkezi Sınavı (LGS) yine salgın koşulları altında, gerekli hijyen koşulları sağlanarak, kalabalık öğrenci kitlesine rağmen takdire şayan bir şekilde sorunsuz gerçekleştirilmiştir.
Yaşanan salgın nedeniyle, tam gün, yüz yüze eğitim alamayan, dershaneye gidemeyen, özel öğretmenlerden ders alma imkanı olmayan, ekranın esiri olmuş öğrenciler yıl boyunca daha fazla gayret sergilediler. Yoğun belirsizlik ve stres altında girdikleri LGS sınavında istedikleri sonucu elde edememişlerdir. Daha önceki liselere yerleştirme sınavlarında olduğu gibi sınavın belirleyici dersi yine matematik oldu. Tüm ortaokullardaki öğrencilere, yüz yüze eğitim verilmiş gibi, herkese aynı zorlukta soruların sorulması ve aynı performansın istenmesi, öğrenciler ve okullar arasındaki adaletsizliği LGS ile yine pekiştirmiş oldu. İlk defa eğitim-öğretimi başından sonuna kadar uzaktan eğitimle geçiren öğrenciler bir LGS denemesi de geçirmiş oldular.
Takdir edilir ki uzmanların da görüşlerine göre ekrandan öğrenmedeki kalıcılık %40, yüz yüze eğitimdeki öğrenme kalıcılığının % 60 tır.Matematik soruları bu yıl da yoruma dayalı, yeni nesil soru tarzına uygun, görsellerle zenginleştirilmiş sorulardan oluştuğu gözlemlendi. Özellikle Matematik sorularının % 50 si sınavın belirleyici sorusu olarak hazırlanmış, konuya hâkim olan öğrenciler farklarını bu sorularla ortaya koymuşlardır. Matematik soruları şekil ağırlıklı ve kazanım temelli sorulardan ibaretti.
Soruların neredeyse tamamında birden fazla öncülün kullanılmış olması soruların güçlük derecesini de artırmış. Buradaki öncüller soruları çözerken birden fazla kazanımın bir arada düşünülmesini gerekli kılmış. Yapılan gözlem ve değerlendirmelerde fen ve sosyal bilimler derslerinde öğrenciler daha rahat çözümlemeler yaptılar. Fen bilgisi, sosyal bilimler ve Türkçe soruları tamamen müfredata uygun ve işlenmiş konulardan geldi. Fen bilimleri sorularının genel itibari ile kolay geçmesindeki etken şekil sorularından ziyade sözel soru tipine uygun sorular olması. Yine Türkçe testinde Türkçenin tamamen anlam bilgisine dayandığı sınavın; okuduğunu anlayan, yorum yapabilen ve analitik düşünme becerisi yüksek çocukların rahatlıkla yapacakları sorulardı.
Çocuklarla yapılan değerlendirmelerde Türkçe dersinde üç- dört yanlış yaptıkları sorular incelendiğinde bu soruların (18,19,20.) çeldiriciliği görülmektedir. Sorular genel itibariyle bilgiye dayalı olmaktan ziyade çıkarsama ve yorumlamaya dayalı sorulardı. Yeni nesil soru tarzı tamamen bu yönde olduğundan kazançlı çıkacak öğrenciler en fazla kitap okuyan ve muhakeme gücü güçlü olan çocuklar arasından çıkacak. Sorulara genel itibari ile bakıldığında soruların günlük yaşamdan uzak, tamamen yoruma dayalı olduğu sonucuna varılmıştır. Sonuç olarak 2021 LGS sınav sonucunda çocuklar yorgun ve şaşkın, aileler memnuniyetsiz ve mutsuz.